Artiklar

Artikel 6 juli 2018

MediRätts grundare Göran Sjönell pratar digital hemsjukvård i Almedalen

I onsdags deltog Göran Sjönell, allmänläkare och grundare av MediRätt, i ett samtal anordnat av 1,6 och 2,6 miljonersklubben om digitala hjälpmedel för äldre. Inför en fullsatt publik berättade han om utmaningar med den ökade läkemedelsanvändningen hos äldre som ofta leder till ökad felmedicinering och läkemedelsbiverkningar.

– Hemsjukvården ser precis likadan ut nu som för 30 år sedan, sa Göran, och pekar på det stora behovet av att få in nya digitala hjälpmedel i hemsjukvården. Medirätts digitala läkemedelsautomat Dosell kan ge hemsjukvården det lyft som behövs och samtidigt skapa en tryggare vårdsituation för både den äldre och dess vårdgivare.

Här kan du se seminariet i sin helhet.

Artikel 11 dec 2017

Stor potential för Dosell när Apoteket AB storsatsar på Apodos

Apoteket AB har inlett en satsning för att ge fler människor tillgång till företagets dostjänst Apodos, rapporterar tidningen Svensk Farmaci i en artikel publicerad den 17 oktober i år.

Apodos blir en egen affärsenhet inom Apoteket när verksamheten utökas. Framöver ska man arbeta för att hitta nya sätt att nå fler människor med Apodos – en ambition som talar för möjligheten till samarbeten med nya lösningar som Dosell.

”Vi vet att många fler människor skulle gynnas av att få dosförpackade läkemedel, inte bara äldre utan även andra grupper som har många läkemedel. Vi vill vinna nya avtal, men vi ska också arbeta för fler dospatienter inom de avtal vi har idag och även hitta nya sätt att nå fler människor med Apodos”, säger Wictoria Glans, ny chef för Apodosenheten, i artikeln.

Här kan du läsa artikeln i sin helhet.